“Hvis det ikke udfordrer dig, ændrer det dig ikke.” ~ Fred DeVito

 
Gode råd til sund livsstil: Hvorfor varm-ups og nedkøling er vigtige
 
Opvarmning og nedkøling er en vigtig del af din træning. Og det tager ikke ret lang tid! Her kommer et par gode råd til, hvordan du kommer godt i gang og afslutter din træning på en god måde.
 
Opvarmning
En kort opvarmning sætter gang i blodgennemstrømningen og forbereder din krop på at skulle træne. Dine muskler arbejder bedre, når de er bløde og varme. Det behøver ikke tage mere end 5-10 minutter. Du ved, at du er varm, når du er klar til flere udfordringer.
 
Inden cardio-træning
Varm op med en af følgende aktiviteter i langsomt tempo (og svag modstand): gåtur, løbebånd, trappemaskine, løbetur e.l. Start ud stille og roligt og øg tempo og intensitet gradvist.
 
Nedkøling
Det er også en god idé at afslutte din træning ved langsomt at trappe intensiteten ned. Afslutningen må ikke være for brat; det kan gøre dig svimmel. En god og langsom afslutning giver også plads til, at din puls og dit blodtryk kan falde langsomt.
 
Afkort fx din træning med 5-10 minutter og gør tempo og intensitet langsommere, hvad enten det drejer sig om løb, cykling, svømning eller andet.
 
Udstræk
Husk at strække ud efter hver træning. Det gør dig mere smidig og kan også være med til at forebygge skader. Gør det langsomt og blidt og husk at bruge din vejrtrækning aktivt.
 
Sving med skulder og hofte er også nogle rigtig gode øvelser til at slutte af med. Prøv også ‘hage-stræk’: tag hagen ned til brystet og hold strækket, mens du tæller til 5.
 
Dos & Don’ts
  • Hvis du skal træne høj-intensiv træning, så giv dig god tid til at varme op; brug 10 min. i stedet for 5 min.
  • Start ikke ud med at gå fra 0 til 100. Giv dig god tid til opvarmning og sæt langsomt tempoet op.
  • Stræk ud, når dine muskler er varme. Det kan i værste tilfælde give skader, hvis du er helt kold.
  • Overdriv ikke dine udstræk. Det skal ikke gøre for ondt, og brug din vejrtrækning til at slappe af i udstrækket.
  • Hold dine stræk i 15-30 sekunder.
 
Warm-Ups and Cool-Downs Are Key
 
Retrieved and Adapted From Mayer Robinson, Kara (2014, February 25) 
Why Warm-Ups and Cool-Downs Are Key. 
http://www.webmd.com/fitness-exercise/features/warming-up-cooling-down
 

Fin Form
 
 
Venlig hilsen
 
Sanne og Leif
64763171
Tallerupvej 85
5690 Tommerup, Danmark 
susanne@finform.dk
http://www.finform.dk