I Fin Form har vi flere typer Yoga

Læs her om de forskellige YOGA stilarter

Vinyasa Yoga er en dynamisk og kraftfuld yogaform, hvor du arbejder med hele kroppen gennem en kombination af flydende bevægelser i et flow, og med et koncentreret åndedræt som den røde tråd. Vinyasa yoga er fysisk mere udfordrende end Hatha yoga. Du oplever hurtigt en helt naturligt varme i kroppen og måske sved på panden. Der er fokus på, at stillingerne udføres anatomisk korrekt og i samhørighed med åndedrættet. Den meditative tilstand opnås gennem samspillet af stillingernes flow og åndedrættet.
Vinyasa Yoga opbygger styrke, udholdenhed og balance. Desuden giver vinyasa yoga øget smidighed og forbedrer kvaliteten af både vejrtrækning, kredsløb og koncentration. Dette medvirker til at reducere stress og spændinger i led og muskler, udjævner ubalancer i kroppen, disciplinerer sindet, og giver større kropsbevidsthed, velvære og vitalitet.

Hatha, blid hatha yoga er den mest kendte yogaform og indeholder flere forskellige elementer som fysiske øvelser, åndedrætsøvelser og afspænding. Hatha yoga foregår i et mere roligt og fordybende tempo end Vinyasa.
Gennem et sammenspil mellem fysiske øvelser og guidet vejrtrækning opnår du en større krops- og åndedrætsbevidsthed, som gør, at du mærker og finder ind i dig selv. Vi arbejder med dybe og intense stræk, hvor stillingerne ofte gentages, og der bygges op til sværere variationer. Nogle øvelser kræver koncentration – andre balance eller udholdenhed. De blide yogaøvelser giver dig mulighed for af mærke dig selv fysisk og vide hvordan du bedst passer på din krop.
Du bliver stærkere mere smidig – og lærer at stresse af. Fokus på åndedrættet og bevægelse gør, at du bliver bedre til at trække vejret i din dagligdag. Hathayoga klasserne afsluttes med åndedrætsøvelser samt en guidet afspænding
Yoga rummer så meget mere ende bare den fysiske træning. Yoga er en holistisk tilgang til menneskelig vækst og udvikling. En tilgang som involverer både krop, følelser, sind og intellekt.

Yin yogaher kan alle være med, det er den mest rolige og meditative yogaform af de tre stilarter.Yin Yoga består af liggende og siddende stillinger der holdes 3-5 minutter og skaber en bedre balance mellem aktivitet og hvile i en travl hverdagen.
I det fysiske aspekt arbejdes der i Yin Yoga med hele kroppens bindevæv (også kaldet fascia). Når bindevævet er blødt og elastisk giver det plads til muskler og knogler, som derved får mere bevægfrihed.
Ved de lange afslappede stræk og kompressioner i Yin yoga frigives de naturlige fibre kollagen og elastan, der holder kroppen fugtig indefra. Det virker som olie til dine sener og led, som derved strækker sig nemmere. Har du skade, har yin yoga en helende og genopbyggende effekt.
Yin yoga foregår roligt og har en markant virkning på stress, da kroppens parasympatiske nervesystem automatisk tager over efter få øvelser. Derfor kan yin yoga kaldes mindfullness med kroppen, da øvelserne giver en meditativ virkning og der kommer ro på åndedrættet og tankerne.
Yin yoga giver hurtigt en forbedret fleksibilitet omkring kroppens led og derfor kan yin yoga forbedrer sportspræstationer, fremme balance og styrke korrekt kropsholdning.
Yoga er at leve med nærvær og dyb respekt for ‘en selv og ens krop’