Holdbeskrivelser

Aqua træning
Træningen sker til musik og en instruktør guider igennem en kombination af øvelser der styrker mave, ryg, arme, balder og lår.
Træning i vand styrker dine muskler og forbedrer din kondition. Takket være vandets opdrift, belaster træningen ikke kroppens led, og er derfor skånsom og effektiv på én gang. Du kan selv tilpasse niveauet alt efter din form.
Forskellige træningsredskaber inddrages efter behov. AQUA træning er for alle, og det er ikke en forudsætning at kunne svømme.

Bike
Bike er cykling til musik på en stationær cykel. Intensiteten styres gennem ændring i belastning, temposkift samt stående og siddende kørsel. Biking er effektivt for konditionen og forbrændingen, uden at stille krav til koordinationsevnen.
En sjov og inspirerende motionsform for dig, som vil forbedre din udholdenhed og øge din forbrænding.
Til biking anvendes cykelsko, som du kan købe eller leje i centret.

CrossFitness
CrossFitness-træning består af en række konstant varierende og funktionelle øvelser, der udføres ved høj intensitet. Øvelserne er hentet fra styrkeløft, olympisk vægtløftning, styrketræning, gymnastik og sprint/løb. Der bruges redskaber som kettlebells, vægtstænger, medicinbolde, reb og pull-up stativ. I mange øvelser indgår dog også egen kropsvægt.

Cirkeltræning
Holdbaseret cirkeltræning kan både foregå i en sal og i fitnessarealerne. Cirkeltræning bygger på den såkaldte ”stationstræning”, hvor man skifter mellem styrke- og konditionsøvelser, med og uden brug af redskaber.  Tiden udnyttes optimalt og øvelserne stiller ikke krav til koordinationen, så alle kan være med. Et godt alternativ til individuel træning, hvor du både får kyndig og motiverende vejledning og det sociale aspekt med i din træning.

CORE- OG BALANCETRÆNING?

Træning for krops stammen og balance/stabilitet. Dit core/korset består af mange stabiliserende indre og ydre muskler. Fra top til bund af din kropsstamme ligger alle dine mave- og rygmuskler, som er kraftgivende og stabiliserende. Ved at være stærk i korsettet mindsker man risikoen for skader i den nederste del af ryggen og samtidig får man god stabilitet og udholdenhed, som igen hjælper til en god balance. Balance styres af din lillehjerne, hvorfra signaler sendes til vores balanceorgan. Der kommer bl.a. også signaler fra musker og sener til vores lillehjerne (den kinestetiske sans), og denne giver os besked om vores spændingstilstand i muskler og sener samt om leddenes stilling. Kropsspænding giver god balance og stabilitet. Derfor er det vigtigt at lave coretræning. Der findes et hav af sjove core/balance/stabilitetsøvelser, så lad os få noget sjov sammen på holdet.                                               

Effekttræning

Effekttræning på Stepbænke handler om at man kommer hele kroppen igennem.Stepbænken kan bruges til alle øvelser. Der garanteres at pulsen kommer op og træningen bliver både sjov og effektiv.

Puls & Styrke
Holdet for dig der vil afprøve egne fysiske grænser, og ynder at presse sig selv. En god måde at måle sin form på, hvor det hurtigt kommer til udtryk om ens træning har båret frugt. Timen er bygget omkring øvelser fra bl.a. crossfit, cirkeltræning, styrketræning og ”bootcamp-træning”. Træningspasset (WOD’en) er aldrig det samme! Kom og deltag på en sjov og hård time.

Løb udendørs
Har du lyst til også at supplere din træning i Fin Form med en aktivitet udendørs, er dette løbehold lige dig. Alle kan deltage uanset om du har løbet før eller er vandt til at løbe, løbe gruppen bliver ofte delt op i øvet og begynder. Som øvet skal du kunne løbe 2 km uden pause, som begynder er der ingen krav. Vores løbeinstruktør, sørger for at alle får noget ud at “turen”. Det løbes uanset vejr og vind, mød op til en sjov time ude i naturen.

Mave/ryg træning
Holdet er baseret på styrketræningsøvelser for mave- og rygmusklerne. Holdet er for dig som ønsker styrke og stabilitet i mave og lænd, samt en bedre holdning og en fladere mave.

Mindfulness

Mindfulness er et aspekt – en tilstand – i yogaen, buddhismen og meditationen.
Den har dybe rødder i den asiatiske kultur. De største fordele ved meditation er: Øget sindsro, tålmodighed, forbedret koncentration og hukommelse, forøget empati, bedre intuition og øget evne til at tænke kreativt. Samtidig mindskes stress, uro, angst og bekymringer. “Meditation er ikke en måde at gøre dit sind roligt på. Det er en måde at komme ind i stilheden på, som allerede er der – begravet under de 50.000 tanker, den gennemsnitlige person tænker hver dag”. – Deepak Chopra


Motionsboksning
Holdet for dig der ønsker at komme i god form med boksetræning, men ikke nødvendigvis ønsker at bokse. Intensiteten i træningen forudsætter at du har en rimelig god grundform. Både den fysiske og tekniske træning bygger på traditionel boksetræning og thaiboxing. Der er ikke behov for eget udstyr for at deltage på holdet. Der anvendes forskellige redskaber fx boksepuder, plethandsker, sandsække, sjippetorve m.m. Tag udfordringen op og deltag i en sjov time med knald på.

Motion og Styrke
Træningen gør kroppen sund og stærk til hverdagens strabadser.
Musklerne skal: Koordinere – Være stærk – Være udholdende – Være smidige – Stabilisere ledende
Hele kroppen bliver trænet igennem på timen. Øvelserne foregår stående, siddende, eller liggende.Træningen er begynder venlig og foregår i dit eget tempo.

Pilates
Pilates er en kombination af styrketræning og strækøvelser, som koordineres med vejrtrækningen. Øvelserne tager udgangspunkt i kroppens center (de dybe mave- og rygmuskler). Pilates er for dig, som ønsker at styrke de svagere muskler og udspænde de stramme muskler. Ud over øget styrke og bevægelighed, forbedres din holdning, balance, kropsbevidsthed og dit bevægelsesmønster.

QUICK-hold
Sundhedsstyrelsen anbefaler 30 min. motion dagligt, og mange oplever at manglende tid gør
det sværere at træne. Derfor tilbyder vi QUICK hold på 30 min. f.eks. QUICK Spinning, , QUICK Mave/ryg etc. Du kan bruge QUICK holdene alene eller som supplement til din træning og dermed føle motivationen ved at træne sammen med andre. På QUICK holdene får du effektiv og sjov træning på kortere tid.

Stram op
En sjov time for alle.
Her handler det om, at netop DU, får en time, der er fuld af energi og godt humør, med gode øvelser for både mave, ryg, baller og lår. Vi kører pulsen en smule op nogle gange i løbet af timen til god musik, så vi holder på varmen og alle kan være med.
Instruktøren er behjælpelig med eventuelle tilretninger af øvelser og altid åben for nye forslag.

Svømning
Holdet retter sig mod begyndere og let øvede. Holdet er en del af triathlon i Fin Form, men ALLE kan deltage. Vi lærer at svømme crawl, svømmer serier og træner vores vandføling.
Alle kan deltage, hvis de kan svømme 50 m. (stilart ligegyldig) og ikke er decideret vandskræk.

TRX
TRX® Suspension Training® er en ny og banebrydende træningsform. Derudover er det en revolutionerende metode til at træne funktionelle bevægelser udelukkende med din egen kropsvægt som modstand.

Yoga

Vi har tre typer yoga i Fin Form, to for begyndere der hedder Hatha Yoga og Yin Yoga, samt en for øvede som hedder Vinyasa Yoga. Der kræves ingen kendskab til Yoga at deltage på Hatha og Yin Yoga, men på Vinyasa Yoga kræver det at man har prøver Yoga før. Yoga træning vil give dig overskud både fysisk og mentalt.

Zumba Senior
Zumba Senior er en zumbatime, hvor vi sætter tempoet en smule ned og med færre hop. Seriekombinationerne “brydes ned”, så det bliver lettere at lære trinene.
Timen er tilegnet alle med lidt fødselsdage bag sig, men kan også anbefales til begyndere i alle aldre.
Hermed er der garanti for en festlig zumbatime med god puls og masser af sved på panden.