Sunde livsstils tips: Pas på din lever!

I takt med at den festlige sæson afsluttes og vi begynder på et nyt år, er der intet bedre tidspunkt til at give din krop noget tiltrængt omsorg.

Vores lever er et af de største og vigtigste organer. Den arbejder døgnet rundt for at fjerne affaldsstoffer fra dit blod og renser det, vi indtager dagligt såsom mad, drikkevarer og medicin. Den renser også de naturlige stoffer, som kroppen selv producerer såsom vores hormoner, og gør dem sikre for vores system. Den sørger for at vigtige næringsstoffer kommer de rigtige steder hen, samtidig med at den skiller sig af med overflod og spild.

Alkohol, koffein, sukker, forarbejdede madvarer, friturestegt mad, mangel på søvn og i det hele taget fråseri kan bidrage til en øget belastning af din lever, som så vil efterlade dig træg og sløv. Når vores lever kæmper for at håndtere et overforbrug af affaldsstoffer i ferien, kan vi opleve symptomer som træthed, fordøjelsesproblemer, hovedpine og sure opstød som alle kan føre til mere alvorlige komplikationer på sigt, hvis ikke de bliver undersøgt.

Reducer belastningen:

Skær ned på alkohol, sukker, koffein, forarbejdet- og friturestegt mad.

Kemikalier fundet i vores miljø kan være med til at øge belastningen på kroppen som følge af giftophobning. Luftforurening, pesticider, kemikalier fundet i nogle typer plastik og endda i hudplejeprodukter kan også forøge giftophobningen i din krop. Prøv så vidt muligt at vælge økologiske madvarer, og personlige plejeprodukter uden kemikalier og parabener.

Vær omhyggelig når du tilbereder rå madprodukter. Vask salat, grønsager og frugt i rindende klart vand for at fjerne rester af kemikalier.

Stress kan have en negativ påvirkning på din lever. Det er en god idé med stress reducerende teknikker som meditation, yoga og at lave flere af de ting, der gør dig glad. Vær sikker på at få nok søvn. Det anbefales at voksne som udgangspunkt bør sove 8 timer per nat.

 Mere af det gode:

Spinat, grønkål og andre grønsager med mørkegrønne blade indeholder alle næringsstoffer, som er med til at booste din lever. Det gør grøntsager fra korsblomst-familien også. Tilføj derfor broccoli, blomkål og brøndkarse i din kost.

Sur og bitter mad indeholder enzymer som er fordelagtige for din lever. Prøv at bruge citronsaft og æblecider eddike til at lave din egen salatdressing med sunde lever-boosting næringsstoffer.

Dyrk motion! Det er bevist, at bevægelse øger blodcirkulationen, som er altafgørende for at din lever kan udføre sin rensningsproces optimalt.

Urter som er blevet brugt til at fremme leverfunktionen omfatter bl.a. mælketidsler, mælkebøtter, burre og cikorierødder. Kontakt en naturlæge for at få mere at vide om deres anvendelse.

At passe på din lever er måske den bedste ting du kan gøre for dit helbred i år.

Ansvarsfraskrivelse: Indholdet i denne artikel er ikke ment som en erstatning for professionel medicinsk rådgivning, diagnoser eller behandling. Konsulter altid din praktiserende læge vedrørende din helbredsmæssige tilstand.

 

Ønsker du at vide mere så kontakt os her

Fin Form Tommerup

Tallerupvej 85
5690 Tommerup
Tlf. 64 76 31 71
tommerup@finform.dk

Fin Form Bellinge

Brændekildevej 11
5250 Odense SV
Tlf. 65 96 00 55
bellinge@finform.dk

Fin Form Havdrup

Tallerupvej 85
Havdrup
Tlf.
havdrup@finform.dk